J.L. Runebergin polveutuminen Torpan suvusta
Sukulaisemme, Runebergin Janne ja Riika
Johan Ludvig Runebergin syntymästä on kulunut 200 vuotta. Katselemme sen kunniaksi runoilijan ja hänen vaimonsa Vetelistä lähteneitä sukuhaaroja ja kansallisrunoilijan Saarijärvellä viettämää lyhyttä aikaa. Sukulaisuuksilla on hauska leikkiä. Sukututkijoilla suku on laaja! Heille uuden esivanhemman löytyminen on kuin kultahipun löytö, joka aina johtaa kaivauksiin.
Runeberg-tutkijat kirjoittivat vielä 1980-luvulla, että runoilijan suonissa tuskin virtasi pisaraakaan suomalaista verta. Luulo oli väärä. Runebergin sukua tutkittaessa törmättiin hänen äidinisänsä äidinisään Matts Nymaniin, joka oli kauppias Pietarsaaressa. Selvisi, että hän oli Svartsjön talon poika Teerijärveltä. Pojan olivat venäläiset vieneet mukanaan isonvihan aikana, mutta hän pääsikin 1721 tehdyn rauhan jälkeen palaamaan kotiin. Jostakin on löytynyt maininta, että Matts pääsi – Jumalalle kiitos – tulemaan kotiin.
Sitten piti saada selville, mistä Matin isä, kuudennusmies ja lautamies Matti Svartsjö 1600-luvulla oli kotoisin. Asiakirjalöydöt vahvistivat, että Matti oli Vetelin Torpasta. Löytyi Matin testamenttikin, jossa hän kertoo tulleensa Svartsjöön taloon 24-vuotiaana. Siellä hän meni naimisiin leskivaimo Maria Heikintyttären kanssa, joka oli Johan Svartsjön leski.
Että ollaanko siis sukua Runebergille?
Palaamme Torppaan ja lähdemme alusta oikeinpäin. Torppa oli 1600-luvun lopussa jakamaton talo, josta nykyinen kylä on syntynyt. Muistona Olli Ollinpojan tulosta taloon on viiri Aatos Torpan pihapiirissä. Kolmas isäntä oli 102-vuotiaaksi elänyt Juho, joka vielä 83:n ikäisenä meni toiseen avioon.
Seuraavassa Juhon lapset, ”sukunimenä” paikka, jossa he asuivat miniöinä, vävyinä tai talon ostaneina: Kaapriel Torppa jäi kotiin, Liisa Kattilakoski eli Kaustisella, Antti Virkkala myös Kaustisella, Matti Svartsjö Teerijärvellä, Kaisa Tunkkari Vetelissä, Juho Pollari Vetelissä, Maria Salo Kaustisella ja Anna Tikkanen Kälviällä. Nämä kaikki ovat syntyneet 1600-luvun lopulla.
Tältä sukupolvelta jäi 41 lasta jatkamaan sukua. Saman verran lapsia kuoli, mikä kuvaa hyvin sitä aikaa. Näistä 41 lapsesta on kasvanut suuri joukko. On otettava vielä huomioon Vanhan Juho setien jälkeläiset. Jo 1800-luvun lopussa Torpan sukua oli yli kymmenentuhatta! Sukulaisuudesta puhutaankin leikkimielisesti ja vaikeampi on löytää joku, joka ei ole Torpan sukua.
Torpassa on monessa sukuhaarassa nimi säilynyt, esimerkiksi Antti Kustaa Torppa 13. polvi Oleff Torp-nimisestä esi-isästään ja sukunimikin on sama, vain suomennettu. Harva Runebergin ”sukulainen” on Torppa-niminen. ”Sukunimesi” ei kerro totuutta. Monessa haarassa asuin-paikkain vaihtuminen muutti nimen ja häipyi tieto lähtöpaikasta. Räyringin Isossakylässä Torppa olisi oikea sukunimi Taito Saarella, Jorma Salolla ja Pentti Pöyhösellä, ja tietenkin heidän pojillaan. Kun etsin vastaavia Halsualta, pääsin Eino Nestori Karvoseen. Elmeri Marjusaari kertoi, että poikia ovat Aulis ja Allan Karvonen. Miltä kuulostaisi Aulis Torppa? Siis oikealla sukunimellä tarkoitan miespuolista linjaa Olli Torpasta.
Torppaan jäi siis Kaapriel. Hänenkin poikansa vietiin Venäjälle, kuten serkkunsa Svartsjön Matts ja Lisa. Koska Kaaprielin poikia ei ole hukassa, pääsi tämäkin kotiin. Arvelen, että vankina oli isänsä kaima, joka meni Varilaan vävyksi. – Hyvä että pääsi Venäjältä, muuten meillä ei olisi Altti Seikkulaa!
Matti siis meni Svartsjöhön. Hänen sukuaan jatkoi viisi lasta. Venäjältä tullut poika Matti meni merille ja vaurastui sitten kauppiaana Pietarsaaressa Nyman-nimellä. Runoilijan läheisempiä sukulaisia ovat tietysti Nymanin sisarusten jälkeläiset ruotsinkielisillä seuduilla. Mainittakoon Nymanin veli Anders, joka oli Hästbackan vävy. Andersin jälkeläisiä on suomalaisillakin kylillä.
Kysyin Ojalan Reijolta ja hän tunnusti, että esimerkiksi Järvelän Mauno, Kivelän Matti ja Reijo itse… Ja näkyy Andersin jälkeläisenä Forsnäsin haarassa olevan runoilija V.A. Koskenniemikin. Nämä Nymanin sisarusten jälkeläiset ovat pykälää enemmän sukua Runebergille kuin me muut.
Nymanien tytär Maria avioitui Niklas Malmin kanssa. Mariasta on paljon tietoa. Häntä sanottiin nimellä iso-Malmska. ”Hän ohjasi koko sukua kuin keisarinna” muistelivat jälkeläiset. Hän kirjoitti runoja, joita on säilynyt näihin päiviin asti. Meidän mielestämme tämä todistaa ehdottomasti, että Runebergin kirjailijan lahjat tulevat äidinpuolelta, juuri Torpan suvusta, olihan Maria Malm Matti Svartsjö-Torpan pojantytär.
Maria ja Niklas Malmin poika oli Johan Malm. Heidän tyttärensä Anna Maria avioitui merikapteeni Lorents Runebergin kanssa niinpä olemmekin jo runoiljan vanhemmissa.
Sukukirjassa on poimittu Koskenniemen lisäksi muita tunnettuja suvun jäsen kuten Kuusistojen säveltäjäsuku, Tapio Wirkkala, Henrik Otto Donner, säveltäjä Erik Bergman, Kreeta Haapasalo, valtiopäivämies Juho Torppa, Viljami Kalliokoski ja Esko Aho, nämä esimerkit osoittavat suvun laajuutta.
Fredrika Runebergille o.s. Tengström löytyy myös esi-isä Vetelistä. Kun Vetelin pappilan Maija, Elias Forseliuksen tytär, vihittiin Tranobäckin kartanoon Kruunupyyhyn, eivät yhteydet Veteliin suinkaan katkenneet. Bergbomien tytär Susanna vietti pitkän ajan Vetelin pappilassa miehensä, silloisen Vetelin kappalaisen pojan Fredrik Hedbergin kanssa tämän ollessa isänsä apulaisena täällä.
Tähän jokilaaksoon on ollut suuri vaikutus tämän parin pojanpojalla Fredrik Hedbergillä, josta tuli evankelisen liikkeen perustaja. Fredrikan äidinisä oli e.m. Susannan veli Elias Bergbom. Uuden herätysliikkeen julistaja ja Fredrika Tengström olivat siis pikkuserkkuja. Veteliin jäi Elias Forseliuksen sisaren Briitta Hannila-Raumannuksen ja ja sisarentyttären Margareta Pollari-Didrichin perheet. Heidän jälkeläisensä ovat Fredrikan sukua.
On muistettava, että tässä on vain yksi haara Runebergin ja vaimon esivan- hemmista. Kun mennään kuusi polvea taaksepäin, on meillä jo 64 esivanhempaa, seuraavassa 128.
Merikapteeni Runebergin poika Johan Ludvig eli Janne pääsi opiskelemaan, mutta sitten hänen isänsä halvaantui. Perheen rahavarat hupenivat. Janne kulki kuluneissa, pieniksi jääneissä vaatteissa ja kertoi eläneensä monta viikkoa pelkästään uunin hiilloksella paistetuilla perunoilla. Opiskelun kesken oli mentävä työhön.
Runeberg kutsuttiin 1823 Saarijärvelle kotiopettajaksi Danielssonien ja af Enehjelmien perheeseen, joista kummastakin oli kaksi poikaa hänen oppilaanaan. Kulujen tasaamiseksi hän asui vuorotellen kummankin kotona, kolmen kuukauden jaksoissa vuoroin Kolkanlahdessa ja Kalmarissa.
Saarijärven luonto lumosi nuoren opiskelijan täysin ja täällä kuullut kertomukset muuttuivat runoiksi. Siellä asuivat tilallansa hallaisella paavot. Siellä oli ympärillä sekä Kustaan sodan että Suomen sodan veteraaneja – olihan sodasta kulunut vasta toistakymmentä vuotta. Kylällä oli sotamies Stool, ruokapöydässä istui usein kertojina kaksi sodan veteraania, kapteeni af Enehjelm ja hänen lankonsa luutnantti Haczell. Runoilija oli pikkupoikana Pietarsaaressa nähnyt ohikulkevan Döbelnin ja istunut Kulnevin sylissä; niinpä olikin aineistoa runsaasti Vänrikki Stoolin tarinoihin.
Saarijärven ajan jälkeen hän muokkasi saamistaan aiheista runot julkaistaviksi. Saarijärven Paavo syntyi 1829, hauta Perhossa 1831 ja ”sen isänmaan rakkaus ennakoi jo Vänrikki Stoolin tarinoita”. Ehkä juuri Kulnev-runo hellytti venäläiset viranomaiset antamaan painoluvan Vänrikeille sen rohkeasta isänmaallisuudesta huolimatta. Hirvenhiihtäjät, jossa on perustana Saarijärvellä kuultu kertomus, syntyi 1832.
Runoja tuotti myös rakastuminen. Kalmarissa Runeberg tutustui 18-vuotia-aseen talousmamselliin Maria Juliana Nygreniin, joka oli Viitasaarelta lähetetty sukulaisten luo, ensin Rautalammille, sitten Danielssonin perheeseen. Romanssi syntyi Saarijärven kauniissa maisemissa ja puhkesi runoiksi.
Runeberg meni kihloihin tytön kanssa. Tuolta ajalta on säilynyt Sininen kirja, johon runoilija kirjoitti uusia runoja ja muokkasi vanhoja. Siinä on myös nimipäiväruno Maria Nygrenille. Myöhemmin hän Turusta kirjoitti tytölle erokirjeen – hän oli tavannut Fredrika Tengströmin. Noina aikoina ajatukset veivät syyllisyydentuntoihin, uskonnollisuuteen ja kuolemankaipuuseen, joita tuntoja lisäsi isän vaikea ja kuolema. Runebergiltä on virsikirjassamme kymmeniä virsiä. Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan… Saarijärvellä tällaista nähtiin, ei kaupungeissa.
Syyskesällä 1825 Runeberg siirtyi Ruovedelle, josta kapteeni af Enehjelm oli ostanut kartanon. Siellä oleva lähde tuli kuuluisammaksi kuin Saarijärven Runebergin lähde. Runebergistä tuli supisuomalainen, isänmaallinen kirjailija, Maamme-laulun luoja, vaikka kieli olikin ruotsi.
Kun Runeberg Saarijärven aikanaan kävi kerran Pietarsaaressa, hän saattoi ajaa Vetelin kautta, olihan tie jo valmis.
Ei hän tiennyt, että näillä seuduin häntä ympäröi satalukuinen sukulaisjoukko. Kun Kreeta Haapasalo soitti kannelta Runebergien ruokasalissa Porvoossa, ei talon väki tiennyt, että siinä esiintyi isännän viides serkku. Kaiken lisäksi soittajan mieskin oli saman verran sukua.
Ei hän tiennyt Saarijärvellä, että Pyhähäkin tienoilla asusteli hänen neljänsiä serkkujaan Svartsjön Matin veljen Juho Pollari-Torpan ainoan pojan jälkeläisiä.
Perhonjokilaakso-lehti, 5.2.2004
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva kansakoulun opettaja ja sukututkimuksen harrastaja.
Lähteet kirkonkirjojen lisäksi: J.L.Runeberg, Saarijärven museon julkaisu 2, Kainu-Torppa-sukukirja, Sursilliana